Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. říjen 2002

Hloubkové pole z Chandry

Uznání: Riccardo Giacconi et al., JHU, AUI, NASA

Tento obrázek, oficiálně nazývaný Hloubkové pole Chandra - jih, představuje vůbec kdy nejhlubší rentgenový snímek Vesmíru. Pořízení snímku trvalo jeden milión vteřin akumulovaného expozičního času oběžné rentgenové observatoře Chandra. Tento rentgenový snímek soustředěný na jinak nevýznamný kousek oblohy v souhvězdí Pece (Fornax), odpovídá ve viditelném světle Hubbleovu hloubkovému poli - jih zveřejněnému v roce 1998. Pohled z Chandry, barevně zakódovaný s nízkými energiemi v červené, středními v zelené a vysoce energetickými rentgenovými paprsky v modré barvě, ukazuje na relativně vysokoenergetických rentgenových paprscích hodně zdrojů. Jsou to asi nejspíše aktivní galaxie, které krmí superhmotné černé díry a velké kupy galaxií ve vzdálenostech až 12 miliard světelných let. Tento úžasný obrázek podporuje myšlenku astronomů o mladém vesmíru, ve kterém byly hmotné černé díry mnohem dominantnější než dnes.

Štítky: Chandra, Rentgenový, Černá díra, Background, Deep field