Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2001

3C294: Vzdálená rentgenová kupa galaxií

Uznání: A. Fabian (IoA Cambridge) et al., NASA

Velké kupy galaxií jsou nejhmotnějšími objekty ve vesmíru. Astronomové si nyní uvědomili, že průvodním znakem těchto kosmických obrů jsou plynné mraky s teplotami desítek miliónů stupňů, které kupy prostupují a silně rentgenově září. Tento snímek z observatoře Chandra zaměřený na rádiovou galaxii s katalogovým označením 3C294 opravdu vypovídá příběh horkého rentgenového plynu v oblasti tvaru přesýpacích hodin jež obklopuje dominantní galaxii a ukazuje přítomnost hmotné kupy galaxií ve vzdáleném vesmíru. Barvy na snímku odpovídají rentgenovým energiím: červená pro nízké, zelená pro střední a modrá pro vysokoenergetické rentgenové záření. Kupy spojená s 3C294 je 10 miliard světelných let daleko, což z ní činí nejvzdálenější kdy detekovanou rentgenovou kupu galaxií. Objekty v tak extrémní vzdálenosti existovaly, když byl ještě vesmír mladý a měl zhruba 20% dnešního věku. Je úžasné, že toto pozorování demonstruje, že dokonce v tak ranných dobách už byly přítomné masivní kupy galaxií.

Štítky: Kupa galaxií, Rentgenový, Intracluster gas, 3c294