Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. březen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. březen 2004

Sedna z okraje sluneční soustavy

Uznání ilustrace: R. Hurt (SSC-Caltech), JPL-Caltech, NASA

Jaký je nejvzdálenější známý objekt naší sluneční soustavy? Novou odpověď na tuto staletou otázku včera oznámila NASA, a to oznámením objevu tmavého červeného objektu nazvaného Sedna. Přestože je Sedna v dvojnásobné vzdálenosti než Pluto, tak je poblíž svého největšího přiblížení ke Slunci. Silně eliptická dráha ji přivede ještě 10 krát dále, a tak z ní činí kandidáta z dlouho hypotetického Oortova mračna ledových objektů, o kterých se předpokládá, že zasahují až do okrajů sluneční soustavy. Velikost Sedny se odhaduje na tři čtvrtiny Pluta, takže bylo asi nalezeno největší těleso sluneční soustavy od objevu Pluta v roce 1930. Jetli bude Sedna vůbec někdy označována jako planeta záleží na Mezinárodní astronomické unii (International Astronomical Union - IAU). Kresba nahoře zachycuje, jak by Sedna mohla vypadat v záři vzdáleného Slunce. Neobvyklá červená barva, neobvyklá dráha a původ Sedny budou jistě předmětem spousty dalších výzkumů.

Štítky: Sedna, Outer Solar System