Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2004

Mlhovina v Orionu z CFHT

Uznání a copyright: Canada-France-Hawaii Telescope, J.-C. Cuillandre (CFHT), Coelum

Jen málo astronomických pohledů vzrušuje představivost tak, jako nedaleká hvězdná porodnice známá jako Mlhovina v Orionu. Zářící plyn mlhoviny obklopuje horké mladé hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna, které je vzdáleno pouze 1500 světelných let. Velkou mlhovinu v Orionu lze nalézt i neozbrojeným okem hned dole vlevo pod snadno rozpoznatelným pásem tří hvězd v dobře známém souhvězdí Oriona. Snímek nahoře pochází z 3.6m kanadsko-francouzsko-havajského dalekohledu na vrcholu dřímající sopky na Havaji a představuje podrobnosti v Orionu velmi okázalým způsobem. Ve složité mlhovině jsou také ponořeny jasné hvězdy Trapezu v srdci Oriona, pásy tmavého prachu, které křižují středem, všudypřítomný červeně zářící vodík a modře zbarvený prach, který odráží světlo nově zrozených hvězd. Celý oblačný komplex Mlhoviny v Orionu, do kterého patří i mlhovina Koňská hlava, se bude v průběhu příštích 100 000 let pomalu rozptylovat.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, CFHT