Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2003

Ve středu Trapézu

Uznání: J. Bally, D. Devine, & R. Sutherland, D. Johnson (CITA), HST, NASA

Začněmě se souhvězdím Oriona. U pásu Oriona je mlhavá oblast známá jako Velká mlhovina v Orionu neboli M42. V této mlhovině je jasná, nahoře zobrazená hvězdokupa pojmenovaná Trapéz. V gigantických oblacích plynu a prachu známých jako proplydy vznikají nové hvězdné soustavy. Bližší pohled na snímek nahoře také ukazuje, že z plynu a prachu, který obklopuje některé slabší hvězdy, vznikají struktury, které směřují od jasnějších hvězd. Snímek nahoře ve falešných barvách vznikl kombinací několika expozic z dalekohledu Hubble Space Telescope na oběžné dráze.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, Trapéz

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.