Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2003

Ve středu Trapézu

Uznání: J. Bally, D. Devine, & R. Sutherland, D. Johnson (CITA), HST, NASA

Začněmě se souhvězdím Oriona. U pásu Oriona je mlhavá oblast známá jako Velká mlhovina v Orionu neboli M42. V této mlhovině je jasná, nahoře zobrazená hvězdokupa pojmenovaná Trapéz. V gigantických oblacích plynu a prachu známých jako proplydy vznikají nové hvězdné soustavy. Bližší pohled na snímek nahoře také ukazuje, že z plynu a prachu, který obklopuje některé slabší hvězdy, vznikají struktury, které směřují od jasnějších hvězd. Snímek nahoře ve falešných barvách vznikl kombinací několika expozic z dalekohledu Hubble Space Telescope na oběžné dráze.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, Trapéz

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích