Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. únor 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. únor 2003

M42: Chumáče mlhoviny v Orionu

Uznání a copyright: John P. Gleason (Celestial Images)

Velká mlhovina v Orionu, nesmírně velká a blízká oblast tvoření hvězd, je pravděpodobně nejslavnější ze všech astronomických mlhovin. Zářící plyn zde obklopuje horké mladé hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna vzdáleného pouhých 1500 světelných let. Na hloubkovém snímku nahoře jsou zvláště patrné slabé chumáče a tabule prachu a plynu. Velkou mlhovinu v Orionu lze nalézt i pouhým okem hned vlevo dole pod snadno identifikovatelným pásem tří hvězd ve známém souhvězdí Oriona. Mlhovina v Orionu navíc hostí také jasnou otevřenou hvězdokupu známou jako Trapéz a obsahuje mnoho hvězdných kolébek. Tyto kolébky obsahují vodík, horké mladé hvězdy, proplydy, a hvězdné výtrysky vyvrhujícími materiál vysokými rychlostmi. Mlhovina v Orionu též označovaná jako M42 se prostírá asi na 40 světelných letech a nachází se ve stejném spirálním rameni naší Galaxie jako Slunce.

Štítky: Prach, M42, Mlhovina Orion