Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. březen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. březen 2003

Stereo Eros

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Nasaďte si červenomodré brýle a pojďte se vznášet nad 170 miliónů kilometrů vzdálený asteroid 433 Eros. Planetka Eros obíhá Slunce jednou za 1.8 pozemského roku a s rozměry 40 x 14 x 14 kilometrů je miniaturním světem zvlněných horizontů, kráterů, balvanů a údolí. Tento snímek, který je mozaikou snímků z kosmické sondy NEAR Shoemaker zpracovaných tak, aby poskytly stereo anaglyfický pohled, zdůrazňuje bizarní tvar a nepevné měřítko tohoto světa. Kromě dramatické stínohry poskytuje 3D zobrazení ze sondy NEAR také důležitá měření prvků a struktur krajiny a dává představu o původu tohoto kousku Sluneční soustavy o velikosti města. Nejmenší zde viditelné útvary měří 30 metrů. Po jednom roce na oběžné dráze Erosu historická kosmická sonda NEAR Shoemaker 12. února 2001 vůbec poprvé přitála na povrchu na povrchu asteroidu.

Štítky: Asteroid, 433 Eros, Chiaroscuro