Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. březen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. březen 2003

Skončí vesmír Velkým roztržením?

Uznání a copyright ilustrace: Lynette Cook

Jaký bede konec našeho Vesmíru? Do nedávných spekulací nyní patří vše prostupující narůstající pole tajemné odpudivé energie, která zdánlivě všechno od sebe odtrhuje. I když Vesmír začal Velkým třeskem, tak analýzy nedávných kosmologických měření připouští možnost, že skončí Velkým roztržením (rozpáráním). Kontraverzní scénář říká, že jakmile uplyne několik miliard let, tak temná energie vzroste na takovou hodnotu, že naše vlastní Galaxie nebude dále schopná držet pohromadě. Poté hvězdy, planety a dokonce i atomy by nemusely být schopné odolávat expanzivní vnitřní síle. Dosavadní spekulace o konečním zániku vesmíru se soustřeďovaly buď na zkolabování ve Velkém křachu nebo ve Velké zimě. Přestože je zánik vesmíru stále hádankou, tak její vyřešení se bude patrně skládat z rostoucího pochopení podstaty temné hmoty a temné energie.

Štítky: Phantom energy, Big rip