Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 2003

Mlhovina Koňská hlava

Uznání a copyright: Nigel Sharp (NOAO), KPNO, AURA, NSF

Mlhovina Koňská hlava v Orionu, jedna z nejsnáze rozpoznatelných mlhovin na obloze, je součástí velkého, tmavého molekulárního mračna. Neobvyklý tvar, známý také jako Barnard 33, byl poprvé objeven na fotografické desce v pozdních letech 1800. Červená záře pochází převážně od vodíku za mlhovinou, který ionizuje blízká jasná hvězda Sigma Orionis. Tmavost Koňské hlavy většinou způsobuje hustý prach, a spodní části krku Koňské mlhoviny dokonce vrhají nalevo stín. Proudy plynu, které vyvěrají z mlhoviny, usměrňuje silné magnetické pole. Jasné skvrny v základně mlhoviny Koňská hlava jsou mladé, zrovna vznikající hvězdy. Světlu to trvá asi 1500 let, než k nám z mlhoviny Koňská hlava doletí. Snímek nahoře byl pořízen 0.9m dalekohledem na Národní observatoři Kitt Peak.

Štítky: Molekulární mračno, Horsehead nebula

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.