Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 2003

Mlhovina Koňská hlava

Uznání a copyright: Nigel Sharp (NOAO), KPNO, AURA, NSF

Mlhovina Koňská hlava v Orionu, jedna z nejsnáze rozpoznatelných mlhovin na obloze, je součástí velkého, tmavého molekulárního mračna. Neobvyklý tvar, známý také jako Barnard 33, byl poprvé objeven na fotografické desce v pozdních letech 1800. Červená záře pochází převážně od vodíku za mlhovinou, který ionizuje blízká jasná hvězda Sigma Orionis. Tmavost Koňské hlavy většinou způsobuje hustý prach, a spodní části krku Koňské mlhoviny dokonce vrhají nalevo stín. Proudy plynu, které vyvěrají z mlhoviny, usměrňuje silné magnetické pole. Jasné skvrny v základně mlhoviny Koňská hlava jsou mladé, zrovna vznikající hvězdy. Světlu to trvá asi 1500 let, než k nám z mlhoviny Koňská hlava doletí. Snímek nahoře byl pořízen 0.9m dalekohledem na Národní observatoři Kitt Peak.

Štítky: Molekulární mračno, Horsehead nebula