Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 2003

Mlhovina Koňská hlava

Uznání a copyright: Nigel Sharp (NOAO), KPNO, AURA, NSF

Mlhovina Koňská hlava v Orionu, jedna z nejsnáze rozpoznatelných mlhovin na obloze, je součástí velkého, tmavého molekulárního mračna. Neobvyklý tvar, známý také jako Barnard 33, byl poprvé objeven na fotografické desce v pozdních letech 1800. Červená záře pochází převážně od vodíku za mlhovinou, který ionizuje blízká jasná hvězda Sigma Orionis. Tmavost Koňské hlavy většinou způsobuje hustý prach, a spodní části krku Koňské mlhoviny dokonce vrhají nalevo stín. Proudy plynu, které vyvěrají z mlhoviny, usměrňuje silné magnetické pole. Jasné skvrny v základně mlhoviny Koňská hlava jsou mladé, zrovna vznikající hvězdy. Světlu to trvá asi 1500 let, než k nám z mlhoviny Koňská hlava doletí. Snímek nahoře byl pořízen 0.9m dalekohledem na Národní observatoři Kitt Peak.

Štítky: Molekulární mračno, Horsehead nebula

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.