Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červenec 2003

Rentgenová Mléčná dráha

Uznání: D. Wang (UMass) et al., CXC, NASA

Pokud byste měli schopnost vidět rentgenově, tak centrální oblasti naší Galaxie by nebyly ukryté před naším pohledem nesmírnými mračny kosmického prachu, která jsou pro viditelné světlo neprůhledná. Místo toho by Mléčná dráha ve Střelci (Sagittarius) mohla vypadat nějak tak, jako na této úžasné mozaice obrázků z oběžné observatoře Chandra. Nádherná, na pohled příjemná reprezentace rentenových údajů ve falešných barvách, ukazuje rentgenové záření modře pro vysoké energie, zeleně pro střední a červeně pro nízké energie. Rentgenový pohled zabírá stovky bílých trpaslíků, neutronových hvězd a černých děr ponořených do mlhy plynu o mnohamiliónové teplotě. V bílé skrvně ve středu obrázku se nachází centrální superhmotná černá díra Galaxie. Ostré rentgenové vidění observatoře Chandra nejspíše povede k novému zhodnocení nejaktivnějšího okolí naší Mléčné dráhy a už se také ukazuje, že samotný horký plyn dosahuje teplot kolem 10 miliónů stupňů Celsia místo 100 miliónů stupňů jak se dříve myslelo. Celá mozaika se skládá ze 30 jednotlivých snímků a v galaktickém středu pokrývá pás 900 krát 400 světelných let.

Štítky: Mléčná dráha, Galaktický střed, Rentgenový