Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 2003

Mlhovina Hlava čarodějnice

Uznání a copyright: Rick Krejci (RicksAstro Astrophotography)

Jen dřina, dřina a trápení; ať jen oheň plane a kotel bublá: možná, že by měl Macbeth konzultovat mlhovinu Hlava čarodějnice. Tato sugestivně tvarovaná reflekční mlhovina se váže k jasné hvězdě Rigel v souhvězdí Oriona. Mlhovina Hlava čarodějnice, formálněji zvaná jako IC 2118, září především světlem odraženým od Rigela, který se nachází hned za pravým horním rohem snímku nahoře. Světlo odráží jemný prach v mlhovině. Modrou barvu způsobuje nejenom modrá barva Rigela, ale také to, že prachová zrna lépe odrážejí světlo modré než červené. Stejný fyzikální proces způsobuje, že se denní pozemská obloha jeví modře, i když v zemské atmosféře dochází k rozptylu na molekulách dusíku a kyslíku. Mlhovina se nachází asi 1000 světelných let daleko.

Štítky: Reflekční mlhovina, IC 2118, Witch Head Nebula

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.