Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. březen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. březen 2004

M39: Otevřená hvězdokupa v Labuti

Uznání a copyright: Heidi Schweiker, WIYN, NOAO, AURA, NSF

Těsně na hranici lidského vidění se nachází barvité pole hvězd, které obsahuje jednu z větších otevřených hvězdokup na severní obloze. M39 má úhlový rozměr větší jak Měsíc a poměrně málo hvězd v kupě se nachází pouze 800 světelných let daleko v souhvězdí Labutě (Cygnus). Obrázek M39 nahoře je mozaikou z 33 snímků pořízených dalekohledem WIYN na Kitt Peaku v Arizoně v USA. Všechny hvězdy v M39 jsou staré asi 300 miliónů let, jsou tedy mnohem mladší než naše 5000 miliónů let staré Slunce. Otevřené hvězdokupy, které se také nazývají galaktické hvězdokupy, obsahují méně hvězd a mladších, než kulové hvězdokupy. Také na rozdíl od kulových hvězdokup se obecně otevřené hvězdokupy váží k rovině naší Galaxie.

Štítky: Otevřená hvězdokupa, M39