Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2004

Výrazná sluneční protuberance ze SOHO

Uznání: SOHO - EIT Consortium, ESA, NASA

Jednou z největších slunečních podívaných jsou protuberance. Sluneční protuberance je mračno slunečního plynu, který je držen nad slunečním povrchem magnetickým polem. Sonda NASA SOHO, která obíhá kolem Slunce, minulý měsíc zobrazila impozantně velkou protuberanci, která se na snímku nahoře vznáší nad slunečním povrchem. Pod vznášející se záclonu horkého plynu by se snadno vešla i Země. Klidná protuberance typicky trvá asi měsíc a může se rozrůst do koronálního výronu hmoty (CME - Coronal Mass Ejection), který vyvrhává do sluneční soustavy horký plyn. Energetický mechanismus, který vytváří a uchovává sluneční protuberance, je sice nějak spojen se změnami slunečního magnetického pole, ale je stále předmětem výzkumu.

Štítky: Slunce, Protuberance, SOHO

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.