Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. srpen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. srpen 2004

Déšť Perseid

Uznání a copyright: Fred Bruenjes

Minulý týden na Zemi pršel kometární prach a temnou oblohou přelétal jako každý rok meteorický roj Perseid. A tak mezitím, co si astronom Fred Bruenjes užíval očekávaného kosmického počasí, tak v noci 11./12. srpna v rozpětí asi šesti hodin pořídil širokoúhlým objektivem sérii mnoha expozic dlouhých 30 sekund. Kombinací těch snímků, které zachycovaly záblesk meteoru vytvořil tento dramatický pohled na letní Perseidy. Ačkoliv prachové kometární částice putují jedna vůči druhé rovnoběžně, tak výsledná sprška meteorů se zdá, jakoby zřetelně vyvěrala z jediného bodu na obloze v bájeslovném souhvězdí Persea. Jev radiantu vzniká díky perspektivě, jelikož se paralelní dráhy v dálce zdánlivě sbíhají. Bruenjes poznamenal, že kompozitním snímku je 51 Perseid včetně jedné téměř stacionární.

Štítky: Meteor, Perseidy, Meteorický roj, Shower radiant