Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. srpen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. srpen 2004

Sluneční plachetnice

Uznání ilustrace: NASA / MSFC

Mohly by se stát závody na slunečních plachetnicích přístím olympijským sportem? Téměř před 400 lety astronom Johannes Kepler pozoroval ohony komet odfoukávané slunečním větrem a navrhl, že by vesmírem mohla navigovat plavidla vybavená odpovídajícími plachtami. Nyní se všeobecně uznává, že sluneční světlo opravdu vytváří sílu, která hýbe ohony komet a že velké, odrazivé plachty by mohly být praktickým pohonem kosmických lodí. Ilustrace nahoře představuje koncept, který zkoumá NASA pro mezihvězdnou sondu tlačenou slunečním světlem odráženým ultratenkou plachtou. Delikátní, skoro půl kilometru široká sluneční plachta, by se rozvinula ve vesmíru. Trvalý tlak slunečního záření by ji nakonec urychlil na rychlost až pět krát vyšší, než je možné s využitím konvenčních raket. I když NASA zatím není připravená na olympiádu, tak nedávno vyzkoušela techlologii sluneční plachty na Zemi a japonská kosmická agentura ISAS zase rozvinula sluneční plachtu ve vesmíru. Planetary Society ve spolupráci s Institutem kosmického výzkumu (IKI) v Moskvě připravuje k vypuštění kosmickou loď Cosmos 1 poháněnou sluneční plachtou.

Štítky: Kosmická loď, Pohon, Kepler, Solar sail, Olympics