Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. srpen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. srpen 2004

Navátá mlhovina N44F

Uznání: Y. Nazé (Univ. Liege), Y.-H. Chu (Univ. Illinois), ESA, NASA

Tuto úžasnou bublinovitou mlhovinu na konci jasného vodíkového vlákna vytvořil rychlý a silný vítr z horkém mladé hvězdy. Tato kosmicky navátá mlhovina, katalogizovaná jako N44F, je vidět vlevo na tomto snímku z dalekohledu Hubble Space Telescope. N44F leží na severním okraji komplexu emisních mlhovin N44 ve Velkém Magellanově mračnu, zhruba 160 000 světelných let daleko. Samotná jasná, modrá, horká hvězda je hned pod středem bubliny. Pohled do vnitřku bubliny z Hubblova snímku ukazuje dramatické struktury, včetně pilířů prachu, uspořádané směrem k horké centrální hvězdě N44F. A jelikož připomínají prachové pilíře v hvězdných porodnicích v naší Mléčné dráze, tak budou ve svých konečcích nejspíše obsahovat mladé hvězdy. N44F má asi 35 světelných let a do okolního plynu a prachu se rozpíná rychlostí asi 12 kilometrů za sekundu.

Štítky: Lmc, Hvězdný vítr, Emisní mlhovina, N44f