Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. září 2004

Velký Magellanův mrak

Uznání a copyright: Loke Kun Tan (StarryScapes)

Portugalský mořeplavec Fernando de Magellan měl se svou posádkou při první obeplutí planety Země spousty času ke studiu jižní oblohy. Výsledkem jsou dva, pro pozorovatele na jižní obloze snadno viditelné mlhavé obláčky, známé jako Mračna Magellanova. O těchto mračnech hvězd se nyní ovšem už ví, že to jsou nepravidelné trpasličí galaxie, družice naší větší spirální galaxie Mléčné dráhy. Velký Magellanův mrak (Large Magellanic Cloud - LMC) na snímku nahoře je jen 180 000 světelných let daleko a nachází se v souhvězdí Mečouna (Dorado). Má asi 15 000 světelných let a je to nejhmotnější satelitní galaxie Mléčné dráhy a je také místem s nejbližší supernovou moderní doby. Výrazné červené zauzlení napravo je 30 Doradus, neboli mlhovina Tarantule, obří oblast tvoření hvězd ve Velkém Magellanově mračnu.

Štítky: Lmc, Irregular galaxy, Magellanic cloud, Satellite galaxy