Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. září 2004

IC 1805: Světlo ze srdce

Uznání a copyright: Richard Crisp

Emisní mlhovina IC 1805, která se rozkládá na stovkách světelných let, je směsí zářícího mezihvězdného plynu a tmavých prachových mračen. Na tomto místě vzdáleném jen asi 7500 světelných let, které má také přezdívku mlhovina Srdce, odvozenou od svého sugestivního tvaru (zde je vidět zboku), se zrodily hvězdy. Tento nádherný teleskopický snímek mlhoviny je velice barevný, ale kdybyste tam mohli odcestovat a dívat se na tato kosmická mračna vlastníma očima, viděli byste opravdu takové barvy? Krátká odpověď je ne, přestože obrázek byl pořízen ve světle viditelném pro lidské oči. Světlo z tohoto a jiných zářících mračen, které obklopují horké, mladé hvězdy, pochází z velmi úzkých pásem emisí charakteristických pro vybuzené atomy uvnitř mračen. Světlo, které vyzařují atomy vodíku a které v záři mlhovin často dominuje zde tvoří jen malou část široké oblasti spektra, kterou vidíme jako červenou barvu. Úzkopásmové snímky emisních mlhovin používají běžně umělé barevné schema a tento krásně podrobný pohled ukazuje světlo z atomů síry v odstínech červené, od vodíku v zelené a od atomů kyslíku v modré.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ic1805, Heart nebula

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.