Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. září 2004

Kulová hvězdokupa M55

Uznání: B.J. Mochejska (CfA), J. Kaluzny (CAMK), 1m Swope Telescope

Padesátá pátá položka katalogu Charlese Messiera M55 je velká a nádherná kulová hvězdokupa asi 100 000 hvězd. M55 je vzdálená jen asi 20 000 světelných let v souhvězdí Střelce (Sagittarius) a pozemským pozorovatelům se jeví ve zdánlivé velikosti 2/3 měsíčního úplňku. Kulové hvězudokupy jako je M55 se nacházejí v halu Mléčné dráhy jako gravitačně vázaná populace hvězd, o kterých se ví, že jsou mnohem starší, než kupy hvězd v galaktickém disku. Astronomové, kteří podrobně studují kulové hvězdokupy, dokáží přesně změřit stáří i vzdálenost kup. Jejich výsledky konečně vymezují i věk Vesmíru (... musí být starší, než hvězdy v něm!) a poskytují fundamentální stupeň na žebříčku astronomických vzdáleností. Tento úžasný trojbarevný snímek pořízený přes BVI filtry zabírá asi 100 světelných let kulové hvězdokupy M55.

Štítky: Hvězdokupa, Kulová hvězdokupa, M55

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.