Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2004

M27: žádná kometa

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT, ESO

Při hledání komet na obloze nad Francií 18. století astronom Charles Messier pečlivě zaznamenal tento objekt do svého seznamu věcí, které určitě nejsou kometami, pod číslem 27. Takže co to je? Astronomové 21. století by jej klasifikovali jako planetární mlhovinu, ale není to ani planeta, přestože se může v malém dalekohledu jevit jako kulatá planeta. Messier 27 (M27) je nyní výborným příkladem plynné emisní mlhoviny, která vznikne, když slunci podobná hvězda vyčerpá ve svém jádru nukleární palivo. Mlhovina vzniká, když jsou vnější vrstvy hvězdy odvrženy do prostoru. Viditelnou záři generují atomy vzbuzené intenzivním, i když neviditelným ultrafialovým světlem umírající hvězdy. Mlhovina je známá pod populárním názvem Činka a je krásně symetrickým mezihvězdným mračnem vzdáleným asi 1200 světelných let v souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Tento skvělý syntetický barevný obrázek M27 vznikl při testování jednoho z dalekohledů Very Large Telescopes Evropské jižní observatoře.

Štítky: Planetární mlhovina, M27, Mlhovina Činka