Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. duben 2004

Kometa C/2001 Q4 (NEAT)

Uznání a copyright: Loke Kun Tan (StarryScapes)

Kometa C/2001 Q4, která přilétá z hloubi sluneční soustavy, brzy projde dovnitř dráhy planety Země a měla by být jedna ze dvou jasných komet pozorovatelných i pouhým okem, které budou v květnu vidět na jižní obloze. Q4 byla nejprve zaznamenána už skoro před třemi roky v rámci projektu NEAT (Near Earth Asteroid Tracking) a je vidět na obou skvělých teleskopických záběrech pořízených teprve před několika dny 18. dubna (vlevo) a 19. dubna ze stanoviště nedaleko Alcohuaz v Chile. Porovnáním obou fotografií lze ve dlouhém, vznešeném ohonu uvidět změny, včetně dramatické kličky, která je vidět v polovině ohonu 19. dubna. Při porovnání poloh obou ohonů vůči galaxii NGC 1313 v pozadí, která je vidět jako šmouha nahoře každého snímku, je evidentní zdánlivý pohon komety, jak prolétá oblohou. Největší přiblížení Q4 ke Slunci nastane 15. května a k největšímu přiblížení k planetě Zemi dojde 7. května (viz animaci od L. Koehna).

Štítky: Kometa, C/2001 t4 (NEAT), Ngc1313