Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. duben 2004

Kometa C 2002 T7 (LINEAR)

Uznání: Svend and Carl Freytag, Adam Block (KPNO Visitor Program),
NOAO, AURA, NSF

Kometa C/2002 T7, objevená v říjnu 2002 v rámci projektu LINEAR (The Lincoln Near Earth Asteroid Research), je nyní na návštěvě ve vnitřní sluneční soustavě a zítra, 23. dubna, dojde k jejímu největšímu přiblížení ke Slunci (viz animaci od L. Koehna). Kometa se nyní vynořuje ze sluneční záře a je viditelná i neozbrojeným okem v souhvězdí Ryb (Pisces) za ranního svítání nad východním obzorem. Na tomto úchvatném teleskopickém pohledu, který byl pořízen včera před svítáním, je vidět, že zřetelně aktivní kometa vyvinula rozsáhlý, komplexní ohon, který dosahuje délky přes 2 stupně ve směru proti Slunci a nazývá se anti-ohon nebo anomální ohon. Později by se v příštím měsíci měla tato kometa jevit jasnější a k planetě Zemi se nejvíce přiblíží 19. května. Ve skutečnosti by mohla sdílet jižní oblohu s další kometou viditelnou pouhým okem, u které se také v květnu očekává zjasnění a která se označuje C/2001 Q4 (NEAT).

Štítky: Kometa, C/2002 T7 (LINEAR)

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety