Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. září 2004

Mikrokvasar v pohybu

Uznání: I. F. Mirabel, I. Rodrigues, Q. Z. Liu, NRAO / AUI / NSF

Mikrokvasary jsou bizardní podvojné hvězdné soustavy, které generují vysokoenergetické záření, téměř rychlostí světla vyvrhují výtrysky částic a žijí přímo v naší galaxii Mléčná dráha. Zdá se, že se energetická soustava mikrokvasaru skládá z velice kompaktního objektu a to buď neutronové hvězdy nebo černé díry, který vzniknul při výbuchu supernovy, ale který stále obíhá s jinak normální hvězdou. A nyní astronomové hlásí, že s využitím velmi dlouhé řady radioteleskopů lze přinejmenším jeden mikrokvasar, LSI +61 303, vystopovat zpět k jeho pravděpodobnému místu zrodu v kupě mladých hvězd v souhvězdí Kasiopeji. Hvězdokupa i s okolní mlhovinou IC 1805 je vidět na snímku nahoře a nachází se asi 7500 světelných let od Země. Hvězdy z kupy jsou označeny žlutými čtverečky a kroužky. Žlutá šipka označuje společný zdánlivý pohyb hvězd v kupě, zelená šipka ukazuje odvozený hvězdný pohyb soustavy mikrokvasaru a červená šipka značí relativní pohyb mikrokvasaru vůči samotným hvězdám v kupě. Mikrokvasar, který je vidět skoro 130 světelných let od kupy, která byla kdysi jeho domovem, uvedl do pohybu nejspíš mocný výbuch supernovy.

Štítky: Hvězdokupa, Supernova, Binary star, Černá díra, Neutronová hvězda, X-ray binary, Microquasar, Ic1805

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.