Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. září 2001

Kde sídlí černé díry

Uznání: I. Rodrigues and I. F. Mirabel (IAFE, SAp/CEA) et al., NRAO, AUI, NSF
(Orbit Illustration)

O kandidátovi na černou díru XTE J1118+480 se ví, že sídlí v halu naší galaxie Mléčná dráha. O tomto exotickém systému se předpokládá že je černou dírou s hmotností hvězdy, jenž konzumuje hmotu doprovodné složky, byl objeven teprve minulý rok jako zábleskový nebeský rentgenový zdroj. Systém se sugestivně nazývá mikrokvasar a nedávná rádiové a archivní optická pozorování jeho pohybu oblohou nyní umožnila výpočet jeho dráhy. Nahoře je ilustrována současná galaktická poloha černé díry vyznačená fialovou tečkou a s polohou Slunce ve žluté. Dráha XTE J1118+480 vzdálená zhruba 6000 světelných let od Slunce je vyznačena oranžovou čarou a sleduje ji nějakých 230 miliónů let do minulosti v závislosti na modelu Galaxie. Astronomové si povšimli, že dráha této černé díry kolem středu galaxie vystupuje vysoko nad a pod galaktickou rovinu z plynu, prachu a hvězd a je podobná dráze kulových hvězdokup, starých obyvatelů naší Galaxie. Zdá se pravděpodobné že i XTE J1118+480 má svůj původ v ranné historii stejně jako halo Mléčné dráhy.

Štítky: Galaxie, Černá díra, Microquasar, Xte j1118+480

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.