Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. září 2001

Rentgenové hvězdy v M15

Uznání: N. White and L. Angelini (LHEA), GSFC, CXO, NASA
(Inset: Hubble Heritage Team)

Na tomto rentgenovém snímku ve falešných barvách z observatoře Chandra astronomy uvítaly dvě rentgenové hvězdy hned vedle sebe,v prostoru jádra kulové hvězdokupy M15. Takové uvítání bylo příjemným překvapením, jelikož předchozí rentgenové snímky této hvězdokupy ukazovaly pouze jeden zdroj tam, kde ostřejší rentgenové rentgenové vidění Chandry nyní ukázalo dva. Rentgenové zdroje se modelují jako dvojhvězdné soustavy s neutronovou hvězdou; neutronová hvězda o velikosti města obíhá na těsné dráze normální hvězdnou složku. Rentgenové paprsky vznikají, když hmota z normální hvězdy padá na kompaktní neutronovou hvězdu. Tento pokrok vysvětluje, proč bylo pozorování doposud známých osamělých rentgenových zdrojů v M15 obtížné vysvětlit jednoduchým modelem binární soustavy s neutronovou hvězdou. Také se nabízí, že další kulové hvězdokupy, které sídlí v halu naší Galaxie Mléčná dráha a u nichž se zdá, že obsahují pouze jediný takový rentgenový zdroj s neutronovou hvězdou, jich mohou ve skutečnosti obsahovat více. Vložený snímek vpravo nahoře je optický snímek husté hvězdokupy M15 z dalekohledu Hubble Space Telescope.

Štítky: Binary star, Kulová hvězdokupa, Rentgenový, Neutronová hvězda, M15, M15-x2