Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. září 2001

Deep Space 1 na plný plyn

Uznání: Deep Space 1 Project, JPL, NASA

Novátorský iontový pohon sondy Deep Space 1 vytváří na plný plyn tah 1/50 libry, což je síla tak velká, že by na planetě Zemi tak akorát nadzvedla kus papíru. Systémy s iontovým pohonem poháněné slunečními panely mohou ovšem pracovat nepřetržitě. U dlouho trvajících výprav tak nakonec překonávají silné, ale krátce pracující méně efektivní chemické rakety. Zde je vidět Deep Space 1 zavěšená v montážní hale se složenými slunečními panely, jenž spočívají nad kruhovým iontovým propulsním modulem. Sonda je již úspěšným technologickým demonstrátorem s experimentálním autonomním software a v červnu 1999 prolétla kolem asteroiddu 9969 Braille. V listopadu minulého roku byla tato automatická sonda skoro ztracena díky selhání širokoúhlé hvězdy sledující kamery. Inženýři ale byli schopni přeprogramovat navigační systém tak, aby využíval jinou kameru na palubě a 28. června 2000 byl spuštěn iontový motor. A tak dobrodružství Deep Space 1 pokračuje. Sonda Deep Space 1 opět řízená podle hvězd má dnes plánované setkání s periodickou kometou Borrelly.

Štítky: Kosmická loď, Iontový pohon