Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. listopad 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. listopad 2004

Filmová smyčka měsíčního zatmění

Uznání a copyright: Forrest J. Egan (Digital Astro

Při zatmění Měsíce minulý týden se zdálo, že náš Měsíc zmizel. Jakmile se Země posunula mezi Měsíc a Slunce, tak zemský stín dopadl na měsíc a učinil jej docela tmavý. Na obrázku nahoře je využito zemské rotace, vícenásobné expozice a digitálního vylepšení pro vytvoření efektu filmové smyčky, který zvýrazňuje, jak Měsíc vypadal, když slábnul a po třech hodinách měsíčního zatmění se znovu objevil. Když stín Země postupně zakrýval Měsíc, tak se snímky Měsíce stávaly méně a méně jasné a během totality prakticky vymizely. V té době Měsíc, který normálně září přímo odraženým slunečním světlem, zářil pouze slunečním světlem ohýbaným přes zemskou atmosféru. Příští úplné zatmění Měsíce nebude ze Země viditelné až do roku 2007.

Štítky: Měsíc, Slunce, Lunární zatmění

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 19. 4. do 25. 4. 2021. Měsíc na večerní obloze bude dorůstat od čtvrti k úplňku. Mars je večer nad západním obzorem. Do středy jsou nad ránem jsou dobré podmínky pro pozorování komety C/2020 R4 (ATLAS). Ráno nad jihovýchodem jsou nízko nad obzorem Saturn a Jupiter. Na Zemi se vrátila tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-17. K ISS má odstartovat čtyřčlenná posádka v lodi Crew Dragon. Vrtulníček Ingenuity úspěšně otestoval nový palubní software a na pondělí je v plánu pokus o vzlet. Před 50 lety vynesla raketa Proton-K první orbitální stanici Saljut.