Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. květen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. květen 2005

Hvězdy, galaxie a kometa Tempel 1

Uznání a copyright: Johannes Schedler (Panther Observatory)

Kousek napravo od středu tohoto nádherného pole hvězd předvádí svůj rozmazaný, namodralý ohon slabá kometa Tempel 1. Snímek z 3. května zaznamenal, jak se periodická kometa Tempel 1, která oběhne Slunce jednou za 5,5 roku, pomalu sune souhvězdím Panny (Virgo). Na snímku jsou vlevo nahoře též dvě galaxie - NGC 4762 a NGC 4754 - obě jsou členy velké Kupy galaxií v Panně. NGC 4762, klasifikovaná jako lentikulární (čočkovitá) galaxie, představuje disk zboku jako úzkou čáru světla, zatímco NGC 4754 je eliptická galaxie s tvarem míče pro americký fotbal. Galaxie a kometa jsou sice podobné svou zdánlivou velikostí a umožňují tak poutavé vizuální srovnání, ale Tempel 1 je od Země vzdálená pouze 3 světelné minuty, zatímco obě galaxie z Kupy v Panně jsou vzdálené 50 miliónů světelných let. Kosmická sonda NASA Deep Impact má v plánu setkání s kometou Tempel 1 4. července a vypustí sondu, která má dopadnout na jádro komety.

Štítky: Galaxie, Kometa, Lenticular galaxy, Ngc4762, Ngc4754, Tempel 1