Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. leden 2004

Galaxie není kometa

Uznání a copyright: Juan Carlos Casado

Tato skvělá galaxie a obraz komety byly zachyceny 5. dubna 2002 na obloze nad Východními Pyrenejemi nedaleko Figueres ve Španělsku. K zachycení předpovězené konjunkce jasné komety Ikeya-Zhang (vpravo) a galaxie v Andromedě (vlevo) astrofotograf Juan Carlos Casado použil z místa s převýšením přes 1100 metrů časovou expozici teleobjektivem na citlivý film. Tato úžasná nebeská scéna by byla jistě pochoutkou pro jednoho z nejvlivnějších lovců komet 18. století Charlese Messiera. Zatímco Messier pátral na francouzké obloze po kometách, tak pečlivě katalogizoval polohy věcí, které byly rozmazané a vypadaly jako komety, ale vůči hvězdnému pozadí se nepohybovaly a tak zcela jistě nebyly kometami. Galaxie v Andromedě, též známá jako M31, je 31. objekt v jeho slavném katalogu nekomet. Nekometární objekt číslo 110, pozdní přírustek do Messierova katalogu, je jedna z malých satelitních galaxií Andromedy a lze ji zde spatřit hned pod M31. Naše moderní poznatky tvrdí, že galaxie v Andromedě je velká spirální galaxie vzdálená asi 2 milióny světelných let. Fotogenická kometa Ikeya-Zhang, na kterou byla tehdy nádherná podívaná na ranní obloze, byla od planety Země vzdálená asi 80 miliónů kilometrů (4 světelné minuty).

Štítky: M31, Charles messier, Comet Ikeya-Zhang, Andromeda galaxy, M110