Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. leden 2004

Expanze rentgenových prstenců od gama záblesku

Uznání: S. Vaughan, R. Willingale (U. Leicester) et al., XMM, ESA

Proč se zdá, že z gama vzplanutí vyvěrají rentgenové prstence? Překvapivá odpověď má málo co do činění se samotným výbuchem, ale spíše jde o světlo odražené od vrstev prachem nasyceného plynu v naší vlastní Mléčné dráze. GRB 031203 byla obrovská exploze, gama vzplanutí, ke kterému došlo daleko ve vesmíru a jehož radiace dosáhla sluneční soustavu teprve minulého 3. prosince. Jelikož gama záblesky (GRB) mohou také hojně emitovat rentgenového záření, tak nejspíše současně s gama zářením dorazil i jasný rentgenový záblesk. V tomto případě se rentgenové záření odrazilo od dvou plátů kosmického prachu vzdálených téměř 3500 světelných let a vytvořilo neobvyklé odrazy. Delší cesta z GRB k prachovému plátu a teprve pak k dalekohledu XMM-Newton způsobila, že echa rentgenového světla dorazila až dost později po GRB.

Štítky: GRB, X-ray echoes, Animated gif