Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. únor 2004

M2-9: Křídla Motýlí mlhoviny

Uznání: B. Balick (U. Washington) et al., WFPC2, HST, NASA

Cení se umění hvězd více až po jejich smrti? Opravdu, hvězdy obvykle vytvářejí tu nejvíc uměleckou podívanou až když umírají. V případech hvězd o nízké hmotnosti, jako je naše Slunce a M2-9 na obrázku nahoře, se hvězdy transformují z normálních hvězd na bílé trpaslíky odvrhnutím svých vnějších plynných obálek. Odvrhnutý plyn často vytváří působivou podívanou zvanou planetární mlhovina, která se po tisíce let postupně zeslabuje. M2-9, motýlí planetární mlhovina vzdálená 2100 světelných let, která je zobrazená v zástupných barvách, má křídla, která vypovídají podivný, ale nedokončený příběh. Ve středu, uvnitř plynného disku velikosti desetinásobku oběžné dráhy Pluta, obíhají dvě hvězdy. Odvrhovaná obálka z umírající hvězdy proráží disk a vytváří bipolární vzhled. O fyzikálních procesech, které způsobují planetární mlhoviny zůstává mnoho neznámého.

Štítky: Planetární mlhovina, M2-9