Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červen 2005

Malé mračno Magellanovo

Uznání a copyright: Josch Hambsch, Robert Gendler

Portugalský mořeplavec Ferdinand Magellan měl se svou posádkou při prvním obeplouvání planety Země spoustu času ke studiu jižní oblohy. Výsledkem je, že dva snadno viditelné divy oblohy na jižní polokouli jsou pro pozorovatele známy jako Mračna Magellanova. O těchto kosmických mračnech se nyní ví, že se jedná o trpasličí nepravidelné galaxie satelity naší větší spirální galaxie Mléčné dráhy. Nahoře zachycené Malé Magellanovo mračno má asi 15 000 světelných let a obsahuje několik set miliónů hvězd. Nachází se v souhvězdí Tukana (Tucana) a při své vzdálenosti 210 000 světelných let je čtvrtou nejbližší známou satelitní galaxií k Mléčné dráze po trpasličích galaxiích ve Velkém psu (Canis Major) a Střelci (Sagittarius) a po Velkém Magellanově mračnu. Na tomto nádherném pohledu jsou v popředí také dvě kulové hvězdokupy NGC 362 (vlevo nahoře) a 47 Tucanae. Skvoucí 47 Tucanae je zhruba 13 000 světelných let daleko a je vidět napravo od Malého Magellanova mračna.

Štítky: Smc, Irregular galaxy, Small magellanic cloud, Satellite galaxy