Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červenec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červenec 2006

Odlesk Merope

Uznání: Hubble Heritage Team, George H. Herbig & Theodore Simon (IfA, U. Hawaii), NASA

Tento toulavý mrak plynu a prachu v dobře známé hvězdokupě Plejády je pomalu ničen světlem hvězdy. Hvězda Merope se nachází těsně mimo levý horní okraj tohoto snímku, který pochází z Hubblova kosmického dalekohledu. V posledních 100 000 letech se část mračna náhodou k této hvězdě přiblížila na vzdálenost pouze 3500 násobku vzdálenosti Země-Slunce, že i jen samotné světlo hvězdy má výrazný účinek. Tlak světla hvězdy z reflekční mlhoviny výrazně vypuzuje prach, přičemž menší částice jsou vypuzovány silněji. V důsledku toho se mračno ve směru od Merope rozvrstvilo. Nejbližší částice jsou nejtěžší a tlak záření na ně působí nejméně. Dlouhodobým výsledkem bude úplná destrukce prachu energetickým hvězdným světlem.

Štítky: Reflekční mlhovina, Plejády, Merope