Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2006

Galaktický střed infračerveně

Credit: 2MASS Project, UMass, IPAC/Caltech, NSF, NASA

Střed naší Galaxie je rušným místem. Ve viditelném světle většinu galaktického středu zakrývá neprostupný prach. Ovšem v infračerveném světle prach září více a zakrývá méně, takže je možné na fotografii nahoře zaznamenat skoro milión hvězd. Samotný střed Galaxie je vidět vpravo a je vzdálený asi 30 000 světelných let v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Galaktická rovina naší Mléčné dráhy, tedy rovina ve které obíhá i Slunce, je rozpoznatelná podle temného diagonálního prachového pásu. Světlo pohlcující prachová zrna vznikají v atmosférách chladných červených obrů a rostou v molekulárních mracích. Oblast, která přímo obklopuje galaktický střed, jasně září v radiovém a vysokoenergetickém oboru a předpokládá se, že hostí velkou černou díru.

Štítky: Hvězdy, Galaktický střed, Infračervený