Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. květen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. květen 2002

Rádiový oblouk galaktického středu

Uznání: Farhad Yusef-Zadeh et al. (Northwestern), VLA, NRAO

Co způsobuje tuto neobvyklou strukturu poblíž středu naší Galaxie? Dlouhé rovnoběžné paprsky, které zešikma probíhají vrchem radiového snímku nahoře, jsou dohromady známé jako Rádiový oblouk galaktického středu a přímo vyčnívají z Galaktické roviny. Rádiový oblouk je spojen s Galaktickým středem podivnými zakřivenými filamenty, které jsou známy jako Oblouky. Jasná rádiová struktura vpravo dole nejspíše obklopuje černou díru v Galaktickém centru a je známá jako Sagittarius A*. Jedna hypotéza tvrdí, že Rádiový oblouk a Oblouky mají svou geometrii proto, protože obsahují horké plazma tekoucí podél čar s konstantním magnetickým polem. Zdá se, že nedávné snímky z rentgenové observatoře Chandra ukazují, jak tato plazma koliduje s okolním mračnem chladného plynu.

Štítky: Mléčná dráha, Galactic Center Radio Arc