Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červenec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červenec 2002

Galaktický střed napříč infračerveným světlem

Uznání: 2MASS Project, UMass, IPAC/Caltech, NSF, NASA

Střed naší Galaxie ve viditelném světle zakrývají prachová mračna, která spolu s hvězdami rotují v galaktické rovině. V tomto století byly ale vyvinuty senzory, které dokázaly detekovat světlo červenější, než to které mohou vidět lidé a toto světlo se nazývá infračervené. Snímek nahoře ukazuje, jak vypadá galaktický střed ve třech postupně červenějších pásech blízkého infračerveného světla. Snímek je výsledkem digitální kombinace údajů, které nedávno pořídily galaktické přehlídky 2MASS a MSX. V blízkém infračerveném světle (zobrazeném modře) je prach méně neprůhledný a tak se staly viditelnými předtím zahalení červení obři. Ve střední infračerveném světle (zobrazeném červeně) jasně září samotný prach, ale umožňuje nám tak velice blízký pohled na náš bouřlivý a tajemný galaktický střed.

Štítky: Mléčná dráha, Galaktický střed, Infračervený