Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2001

Galaktický střed infračerveně

Uznání: 2MASS Project, UMass, IPAC/Caltech, NSF, NASA

Střed naší Galaxie je rušným místem. Ve viditelném světle je většina galaktického středu zakryta neprůhledným prachem. Ovšem v infračerveném světle prach více září a méně zakrývá a tak umožňuje aby se na této fotografii nahoře zaznamenal skoro jeden milión hvězd. Samotný galaktický střed je vpravo a je vzdálený asi 30000 světelných let v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Galaktická rovina naší Galaxie Mléčná dráha, ve které obíhá i naše Slunce, se dá určit podle tmavého diagonálního prachového pásu. Absorbující prachová zrna se vytváří v atmosférách chladných červených obřích hvězd a rostou v molekulárních mracích. Oblast, která přímo obklopuje galaktický střed, jasně září radiovou a vysokoenergetickou radiací a předpokládá se, že hostí velkou černou díru.

Štítky: Galaktický střed, Infračervený