Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červenec 2001

Blízká setkání hvězdného druhu

Uznání: Digitized Sky Survey, SkyView

Nenápadná hvězda ve středu tohoto pohledu na oblohu bude jednoho dne naším hvězdným sousedem od vedle. U slabého červeného trpaslíka 9. magnitudy jenž je nyní 63 světelných let daleko v souhvězdí Hadonoše (Ophiucus) bylo nedávno objeveno, že se blíží k naší Sluneční soustavě. Z katalogů blízkých hvězd je znám jako Gliese (Gl) 710 a předpověď říká, že se asi za 1.5 miliónu let přiblíží na téměř jeden světelný rok k našemu Slunci. V takové vzdálenosti je tato hvězda sice nyní příliš slabá než aby byla vidět pouhým okem, ale pak bude zářit 0.6 magnitudy a bude tak soupeřit zdánlivou jasností s ohromným červeným veleobrem Antarem. Konec konců od Gliese 710 nehrozí žádné nebezpečí přímé srážky, i když její gravitační vliv asi rozptýlí komety z jejich rezervoáru ve Sluneční soustavě, z Oortova mračna a některé vychýlí také dovnitř. Toto budoucí hvězdné přiblížení objevili badatelé Joan Garcia-Sanchez a Robert Preston (JPL) se spolupracovníky při studiu hvězd v okolí Slunce s využitím údajů z astrometrické družice Hipparcos. Zobrazené hvězdné pole pochází z palomarské přehlídky Palomar Digitized Sky Survey a je asi 1/4 stupně široké (asi polovina měsíčního úplňku).

Štítky: Hvězda, Blízký, Gliese 710

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety