Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2002

Vážení prázdnoty

Uznání a copyright: Bell Labs-Lucent Technologies, AURA, NOAO, NSF

Někdy je zírání do prázdna užitečné. Na snímku nahoře je oblast oblohy, která byla vybrána protože, nu protože tam nic nebylo: žádné jasné hvězdy, žádné jasné galaxie a žádné pestré mlhoviny. Čemu se ale nedalo vyhnout bylo pár hvězd naší vlastní Galaxie a mnoho vzdálených, ve vesmíru rozprostřených galaxií. Světlo vzdálenějších galaxií je trochu odchýlené gravitací bližších galaxií a to způsobuje, že se jeví poněkud zborcené. Analýzou distorzí způsobených těmito gravitačními čočkami lze odhalit koncentrace hmoty v okolí, bez ohledu na jejich jasnost. Pomocí této metody mohou nyní astronomové vážit celé kupy galaxií a pátrat po velkých uskupeních poměrně tmavé hmoty. Na snímku nahoře je dole vpravo zakroužkována kupa galaxií, která byla ovšem nalezena nikoliv podle světla, ale pro svou hmotnost.

Štítky: Temní hmota, Kupa galaxií