Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. srpen 2002

Rádiová záhada středu Galaxie

Uznání: N. E. Kassim, D. S. Briggs, T. J. W. Lazio, T. N. LaRosa, J. Imamura (NRL/RSD)

Radioastronomové se naladili na střed naší Mléčné dráhy a zkoumají toto komplexní a tajemné místo. Tento překvapivě nádherný obrázek s prvotřídním rozlišením pokrývá kolem středu Galaxie oblast asi 4x4 stupně. Snímek byl vytvořen na základě údajů radiových vln o délce 1 metru získaných radioteleskopy Very Large Array u města Socorro v Novém Mexiku v USA. Samotný galaktický střed je na okraji extrémně jasného objektu s označením Sagittarius (Sgr) A, o kterém se předpokládá, že hostí černou díru s hmotností miliónu slunečních hmot. Podél galaktické roviny, která běží obrázkem diagonálně, jsou trýzněná mračna plynu, syceného energií z horkých hvězd a zbytky po supernovách ve tvaru bublin (supernova remnant - SNR), což jsou známky bouřlivého a energetického kosmického prosředí. Ale možná že nejtajemnější jsou oblouky, prameny a vlákna, kterými se tato scéna jen hemží. Nejistota o jejich původu je výzvou pro současné teorie dynamiky galaktického středu.

Štítky: Rádio, Mléčná dráha, Galaktický střed