Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. září 2001

Blikání galaktického středu ukazuje na černu díru

Uznání: F. Baganoff (MIT) et al., CXO, NASA

Proč bliká střed naší Galaxie? Mnoho astronomů si myslí, že jediná správná odpověď obsahuje černou díru. Při pozorování zdroje Sagittarius A* oběžnou rentgenovou observatoří Chandra, se na několik málo minut dramaticky zjasnil jasný rentgenový zdroj v samotném středu naší Mléčné dráhy. Sagittarius A* je vidět jako jasná skvrna poblíž středu na snímku nahoře. Jelikož se velké zdroje nemohou (svou jasnost) měnit rychle, tak ze změn vyplývá malý zdroj. Důkaz zahrnuje i pohyby centrálních hvězd, což ukazuje, že střed naší Galaxie je hmotným místem s hmotností odhadovanou více jak milionkrát větší než je hmotnost našeho Slunce. Pouze jeden známý typ objektu může zapadat do tak malého prostoru s takovou hmotností: černá díra. Krátké zabliknutí tak poskytuje další důkaz, že v našem galaktickém středu opravdu sídlí černá díra. Pokud je to pravda, tak blikání by mohlo být způsobeno objektem, který se rozpadá, jak padá do trhajícího monstra.

Štítky: Galaktický střed, Černá díra, Sagattarius A star