Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. srpen 2002

Rozpad komety 57P na kusy

Uznání: Y. Fernández, S. Sheppard, D. Jewitt (University of Hawai`i)

Kometa 57P se rozpadla přinejmenším na 19 kusů. Tato slabá kometa oběhne Slunce jednou za 5.9 roku a také má název Kometa 57P/du Toit-Neujmin-Delporte po svých třech objevitelích z roku 1941. Je to jednoduše 57. kometa ze seznamu známých periodických komet, který začíná kometou 1P/Halley. Jako odpověď na zprávy o novém objektu, možná spojeném s Kometou 57P byli astronomové schopni v polovině července vytvořit tuto mozaiku z hloubkových snímků oblohy a identifikovat překvapivých 19 fragmentů (zakroužkovány) seřazené za samotným kometárním jádrem a komou (daleko vlevo). Úplná mozaika zabírá ve vzdálenosti komety asi milión kilometrů, ale jednotlivé kusy mají pravděpodobně jen několik desítek až stovek metrů. K fragmentaci jádra zřejmě přispělo napětí způsobené slunečním zářením, které zahřálo ledové, kamenité jádro. Když kometa 57P naposledy procházela v roce 1996 vnitřní sluneční soustavou, tak se neočekávaně zjasnila, což ukazuje na náhlé zvýšení povrchové aktivity.

Štítky: Comet 57P, Comet du Toit-Neujmin-Delporte, Cometary fragmentation