Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. leden 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. leden 2002

Rentgenová Mléčná dráha

Credit: D. Wang (UMass) et al., CXC, NASA

Pokud byste měli rentgenové vidění, tak středové oblasti naší galaxie by nebyly ukryté pohledu frontami nesmírných mračen kosmického prachu neprůhledných pro viditelné světlo. Místo toho by mohla Mléčná dráha ve Střelci (Sagittarius) vypadat nějak jako tato úžasná mozaika snímků z oběžné observatoře Chandra. Na pohled příjemné, pestré falešné barvy reprezentují rentgenové údaje ukazující vysokoenergetické rentgenové záření v modré, střední energie v zelené a nízké energie v červené. Rentgenová vyhlídka obsahuje stovky bílých trpaslíků, neutronových hvězd a černých děr ponořených do mlhy plynu o mnohamiliónech stupních. Uvnitř bílé skvrny ve středu snímku leží supermasivní černá díra ve středu Galaxie. Ostré rentgenové vidění Chandry asi povede k novému posouzení nejaktivnějšího sousedství naší Mléčné dráhy a už se ukázalo, že samotný horký plyn může mít teplotu zhruba 10 miliónů stupňů Celsia a ne 100 miliónů stupňů, jak se předtím myslelo. Celá mozaika se skládá z 30 samostatných snímků a v galaktickém středu pokrývá výsek 900 krát 400 světelných let.

Štítky: Mléčná dráha, Galaktický střed, Rentgenový