Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2006

SWAN potkala galaxii

Uznání a copyright: Andrea Tamanti

Tento kosmický portrét pořízený 9.října zachycuje nádhernou modrozelenou komu komety SWAN jak pózuje se spirální galaxií NGC 5005 v severním souhvězdí Honících psů (Canes Venatici). V té době byla kometa v blízkém popředí, asi 9 světelných minut od planety Země, zatímco galaxie se nachází v podstatnější vzdálenosti 60 miliónů světelných let. Kometa SWAN (česky LABUŤ, pozn.překl.) (C/2006 M4) není příbuzná žádnému ptákovi a byla tak pojmenována proto, protože byla poprvé spatřena na snímcích z kamery SWAN (Solar Wind ANisotropies) na palubě kosmické sondy SOHO, která sleduje Slunce. Kometa již obletěla Slunce a míří do mezihvězdného prostoru, ale předtím se ještě 24.října přiblíží k Zemi. Pozorovatelé na severní polokouli mohou nyní tuto kometu spatřit i triedry na časné večerní obloze nad severozápadním obzorem nedaleko oje Velkého vozu.

Štítky: Galaxie, Kometa, C/2006 m4 swan, Swan, Ngc5005