Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2006

IC 4628: Mlhovina Kreveta

Uznání a copyright: Martin Pugh

Jižně od Antaresu, v ocasu na mlhoviny bohatého souhvězdí Štíra (Scorpius), se nachází emisní mlhovina IC 4628. Blízké žhavé hmotné hvězdy, staré jen několik miliónů let, mlhovinu ozařují neviditelným ultrafialovým světlem, které zbavuje atomy elektronů. Elektrony se nakonec s atomy rekombinují za vzniku viditelné záře mlhoviny. Tento úzkopásmový snímek používá typické mapování falešných barev emisí atomů a zobrazuje emisi vodíku v zelené, síry v červené a kyslíku v modré barvě. Při odhadované vzdálenosti 6000 světelných let má tato oblast asi 80 světelných let. Mlhovina je také katalogizována jako Gum 56 podle australského astronoma Colina Stanley Guma, ale astronomové, kteří mají rádi mořkou stravu možná toto kosmické mračno znají jako mlhovina Kreveta.

Štítky: Emisní mlhovina, Star-forming region, Ic4628, Gum56, Prawn nebula