Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2006

Když růže nejsou růžové

Uznání a copyright: Jay Ballauer (All About Astro, 3RF)

Ne všechny růže jsou růžové, ale přesto mohou být krásné. Stejně tak je krásná Růžicová mlhovina a další hvězdotvorné oblasti, často zobrazované na astronomických snímcích s převažujícími odstíny červené, především proto, protože dominantní emise v mlhovinách pochází z atomů vodíku. Nejsilnější optická emisní čára vodíku známá jako H-alfa je v červené části spektra, ale krása emisní mlhoviny nemusí spočívat jenom v červené samotné. Energetické světlo hvězd vybuzuje v mlhovině také jiné atomy, které vytvářejí úzké emisní čáry. Na tomto úžasném pohledu na centrální oblasti Růžicové mlhoviny jsou kombinovány úzkopásmové snímky síry v červené oblasti, vodíku v modré a kyslíku v zelené. Mapovací schéma úzkých atomových emisních čar do širších barev pochází z mnoha Hubblových snímků hvězdných porodnic. Tento snímek zabírá v souhvězdí Jednorožce (Monoceros) asi 50 světelných let při odhadované vzdálenosti Růžicové mlhoviny 3000 světelných let.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Růžicová mlhovina, H alpha, NGC 2244, Emission line

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.