Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2006

Rozpínání Vesmíru

Uznání: WMAP Science Team, NASA

Vesmír se nyní zvolna rozpíná. Ale jeho původní expanze byla téměř až neskutečně rychlá, jelikož pravděpodobně narostl z fluktuace v kvantovém měřítku v bilióntině sekundy. Tento kosmologický scénář známý jako inflace, je nyní po analýze tří let dat z observatoře WMAP dále kvantifikován. WMAP přístroje detekují kosmické mikrovlnné záření pozadí, dosvit z raného vesmíru. Skvělý úspěch observatoře WMAP při zkoumání první bilióntiny sekundy a upřednostnění specifických inflačních scénářů spočívá v její schopnosti vykonávat bezprecedentní přesná měření vlastností mikrovlnného pozadí. Z podmínek raného vesmíru jsou extrahovány jemné vlastnosti a vztaženy k prvním momentům jeho existence. Tento diagram schematicky sleduje 13,7 miliard let (plus bilióntinu sekundy ...) historie Vesmíru od kvantového měřítka, přes vznik hvězd, galaxií, planet až k WMAPu.

Štítky: Kosmologie, Inflation, Velký třesk, Mikrovlnné pozadí, WMAP