Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2006

Tombaugh 4

Uznání a copyright: Dean Rowe

Clyde Tombaugh objevil v roce 1930 planetu Pluto, když prohlížel oblohu 13 palcovým (33cm) dalekohledem Lawrence Lowella. Ovšem zručný a pečlivý astronom také objevoval hvězdokupy, komety, asteroidy a kupy galaxií. Na snímku je například otevřená hvězdokupa Tombaugh 4 v severním souhvězdí Kasiopea (Cassiopeia). Tombaughův popis publikovaný v roce 1941 je založený na jeho vlastních fotografických snímcích Lowelovým 13" dalekohledem a říká, že kupa je malá a slabá a skládá se z asi 30 hvězd. Na základě zdánlivé jasnosti hvězd v kupě odhadoval vzdálenost k Tombaugh 4 na 20 až 30 tisíc světelných let, čemuž odpovídá průměr asi 10 světelných let. Na tomto hloubkovém barevném snímku pořízeném moderní ccd kamerou a jiným 13" dalekohledem jsou i hvězdy v popředí a slabé mlhoviny.

Štítky: Hvězdokupa, Otevřená hvězdokupa, Clyde tombaugh, Tombaugh 4