Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. květen 2006

Gumova mlhovina

Uznání a copyright: Axel Mellinger

Gumova mlhovina pojmenovaná po australském astronomovi Colin Stanley Gum (1924-1960) je tak velká a tak blízko, že je ve skutečnosti těžké ji uvidět. My se ve skutečnosti nacházíme pouhých asi 450 světelných let od čelního okraje a asi 1500 světelných let od zadního okraje tohoto kosmického mračna zářícího vodíku. Tuto slabou emisní oblast, kterou je jinak snadné přehlédnout proti pozadí hvězd Mléčné dráhy, pokrývá tato 41 stupňů široká mozaika z H-alfa snímků. Předpokládá se, že tato komplexní mlhovina, která se rozkládá v jižních souhvězdích Plachet (Vela) a Lodní zádě (Puppis), je zbytkem po více jak milión let staré supernově. Když přes tento nádherný pohled přejedete kurzorem, tak se ukáží polohy objektů uvnitř Gumovi mlhoviny, včetně zbytku po supernově v Plachtách(Vela).

Štítky: Zbytek supernovy, Vela, Gumova mlhovina, Mouse over