Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. květen 2006

Hra skořápky v LMC

Uznání a copyright: John P. Gleason

Na lákavém pohledu na tmavou jižní oblohu je přes úzkopásmový filtr, který propouští jen červené světlo atomů vodíku, vidět Velký Magellanův oblak (LMC - Large Magellanic Cloud). Energetickým světlem hvězd ionizované atomy vodíku emitují při znovuzachycení svého jediného elektronu a přeskoku do nižšího energetického stavu charakteristické červené světlo H-alfa. Výsledkem je, že se tento obrázek LMC zdá být posetý mračny vodíku ve tvaru skořápek, které obklopují hmotné mladé hvězdy. Zářící vodíkové mraky tvářené silnými hvězdnými větry a ultrafialovým zářením jsou známy jako H II oblasti (ionizovaného vodíku). Tato mozaika s vysokým rozlišením byla pořízena se 6 segmentů, z nichž každý potřeboval 200 minut expozičního času. Mlhovina Tarantule, která se sama skládá z mnoha překrývajících se obálek (či skořápek), je velká hvězdotvorná oblast ve středu nahoře. LMC je satelitem naší Mléčné dráhy, měří asi 15 000 světelných let a nachází se asi 180 000 daleko v souhvězdí Mečouna (Dorado).

Štítky: Star-formation, Lmc, Emisní mlhovina, Vodík, Oblast H-II, H alpha, Tarantula nebula